• エルブロング運河 / Kanał Elbląski

  • エルブロング運河 / Kanał Elbląski

  • エルブロング運河 / Kanał Elbląski

  • 水車 / Pochylnia na Kanale

  • 水車 / Pochylnia na kanale

  • 流れる川 / Spływ po kanale

  • インクライン / Spływ po kanale

 

ポーランドは森・山・湖だけの国ではありません。実は技術の分野でも有名なんです。今回は世界的に名高いエルブロング運河に取材に行ってきました。

Polska to nie tylko lasy, góry i jeziora. To również niezwykłe zabytki techniki. Takim unikatowym na skalę światową zabytkiem jest Kanał Elbląski, który miała okazję oglądać TV NTV.

エルブロング運河は全長84.2kmの、オストロダとエルブロングをつなぐポーランド最長の運河です。この運河の工事は1844年に始まりました。水位差は水門とインクラインで調節されています。最初のインクラインであるブチニエツ、コンティ、オレシニツァとイエレニェは1860年に登場しました。1860年8月31日に初めて船が運航しました。

インクラインの速度調節には運河のそれぞれの場所の水位差と上流から下流に流れる水の力を使用しています。船は特別に設計されたものでロープにつながれていて、そのロープは水が落下する力で加速する柱と繋がっています。ロープで船を引っ張るための水力は水車によって作られています。ここでは電力はライトアップのためだけにしか使用されていません。残念ながら2013年は大規模な改修工事のため、運航はないとのことです。

Kanał Elbląski jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce ma 84,2 km. Łączy on Ostródę z Elblągiem, ale nie dociera bezpośrednio do żadnego z miast. Prace nad kanałem rozpoczęto w 1844 roku  Początek kanału od strony Ostródy to jego połączenie z Jeziorem Drwęckim, a zakończenie w pobliżu Elbląga to połączenie z Jeziorem Druzno. Oryginalność kanału polega na pokonywaniu 100-metrowej, prawie naturalnej występującej w tym regionie, różnicy poziomów wody przy pomocy systemu śluz i pochylni. Pierwsze pochylnie Buczyniec, Kąty, Oleśnica i Jelenie uruchomiono w 1860 r. Pierwszy statek przepłynął kanał 31 sierpnia 1860 (odcinek Ostróda – Miłomłyn). Do napędu mechanizmu pochylni wykorzystano różnice poziomu wód pomiędzy odcinkami kanału i energię wody przepływającej z wyższego poziomu na niższy. Statek przeciągany jest linami po szynach na specjalnie skonstruowanym wózku. Liny nawinięte są na bębny, które napędzane są siłą spadku wody. Energia wody wprawia w ruch koło wodne, które wprawia w ruch mechanizm napędzający liny ciągnące wózki. Energia elektryczna służy wyłącznie o oświetlenia obiektów.